Blog SEO/SEM. Skuteczne i techniczne porady o działaniach marketingowych. Blog o Reklamie Internetowej - tylko praktyka "/>



Blog

Kategorie

Zapytaj o ofertę

Dowiedz się, co możemy zrobić dla Twojej Firmy

Przejdź do oferty
cze 20, 2019

Mobile First Index standardem dla nowych stron internetowych

Mobile First Index to nowy sposób funkcjonowania rankingu Google. Został on po raz pierwszy zaprezentowany światu w 2016 roku, ale wciąż budzi wiele emocji wśród specjalistów SEO, marketingowców i wszystkich osób związanych z tworzeniem i projektowaniem stron internetowych. Mobile First Index wiąże się z tym, że to właśnie mobilna wersja strony www jest punktem startowym dla Google.

Dlaczego wprowadzono Mobile First Index?

Technologie na świecie nieustannie się doskonalą i coraz większa liczba osób korzysta z nowych rozwiązań. W lecie 2015 roku po raz pierwszy w historii okazało się, że więcej ludzi wyszukuje potrzebne informacje przez urządzenia mobilne niż przez komputery. Trend ten wciąż się utrzymuje, a jest to bardzo istotne z tego względu, że osoby mobilnie poruszające się w sieci, robią to inaczej niż użytkownicy komputerów, mają przede wszystkim inne ograniczenia i potrzeby. Jest wiele stron www, które są gotowe do obsługi mobilnej, świetnie funkcjonuje na nich reklama mobilna i kampanie google, jednak są też takie witryny, które nie nadążają za duchem czasu. W sieci wciąż jest bardzo dużo stron, których przeglądanie jest co najmniej kłopotliwe. Nie skalują się, trudno trafić w odpowiednie linki, ich zawartość trzeba nieustannie powiększać i przewijać, ogólnie są nieprzyjazne dla obsługi mobilnej.

Warto wiedzieć, że dzisiaj to mobilne strony są premiowane przez wyszukiwarkę Google, a w kolejnych latach ich znaczenie będzie dalej rosło. Trzeba to brać pod uwagę już na etapie tworzenia i projektowania stron internetowych, gdyż nieresponsywne witryny z pewnością będą spadały na dalsze miejsca w rankingu Google.

Jak działa Mobile First Index?

W Internecie działają bez przerwy roboty google, czyli programy indeksujące, które sprawdzają treść stron www, skanując kod strony. Zbierane w ten sposób są informacje, które znajdują się w gigantycznym indeksie. Treści te układane są w rankingu Google, według określonych zasad. Oczywiście Google nie ma nieskończonych ma możliwości indeksowania oraz crawlowania informacji pojawiających się w każdej sekundzie w Internecie. Dlatego wprowadzono tzw. crawl budget, czyli limit stron, które mogą zostać zaindeksowane w danym miejscu. Mobil First Index powoduje, że o wiele częściej są analizowane mobilne witryny niż te desktopowe.

Jak oceniane są teraz strony www?

Strony mobilne i strony desktopowe są oceniane w rankingu Google według tych samych założeń i kryteriów. Trudności zaczynają się pojawiać wtedy, gdy strony te zasadniczo różnią się między sobą. Algorytm Mobile First Index ocenia tylko stronę mobilną i to na jej podstawie przypisuje wartość całości. Rozbieżności mogą dotyczyć treści, na stronach mobilnych zwykle nie ma niektórych partii tekstu, który jest widoczny na komputerze. Problem związany jest także z nawigacją, mniejszy ekran urządzenia mobilnego wymaga innych założeń przy tworzeniu stron internetowych. Projektanci strony mobilnej szukają innych widoków oraz układów menu, takich, które będą zawsze dostępne w obsłudze mobilnej.

Przedsiębiorca, który nie dysponuje mobilną wersją strony, musi obecnie liczyć się z pewnymi stratami. Zawartość jego witryny będzie wciąż indeksowana przez roboty google, jednak w rankingu strona będzie spadać, przez co ma mniejsze szanse na dotarcie do wielu potencjalnych klientów, którzy szukają konkretnych usług lub produktów. Kolejną sprawą jest dostęp do nowoczesnej promocji. Reklama na smartfonach to obecnie świetny sposób na zwiększenie sprzedaży, jednak jeśli będzie kierowała użytkowników na nieresponsywne strony www, nie będzie miała sensu. Reklamy mobilne przeznaczone są do wyświetlania na smartfonach i tabletach. Mogą się one pojawiać w wyszukiwarkach oraz na stronach www, które zoptymalizowane są pod kątem mobilnym.

Mobile First Index a SEO

Google od paru lat preferuje witryny przyjazne dla urządzeń mobilnych, co sprawia, że MobileFirst Index ma dziś widoczny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli strona nie jest udostępniona w wersji mobilnej, roboty Google nie będą na nią często wchodzić. Przy optymalizacji witryny należy zwrócić uwagę na to, by:

  • treść w wersji na urządzenia mobilne była identyczna z wersją na komputer. Należy brać pod uwagę również filmy i obrazy (łącznie z ich atrybutami alt),
  • dane strukturalne muszą funkcjonować na obu wersjach strony,
  • meta description oraz meta title muszą występować na obu wersjach strony, nie mogą się różnić od siebie.

W oficjalnym komunikacie Google zapewnia, że witryny, które nie mają wersji mobilnej, nie zostaną całkowicie usunięte z indeksu. Trzeba jednak liczyć się z faktem, że będą się pojawiać znacznie niżej w wynikach wyszukiwania niż przed wprowadzeniem Mobile First Index. Jeśli planujesz zatem zlecić tworzenie stron internetowych, zwróć się do specjalistów, którzy uwzględniają zmieniające się dynamicznie warunki i nowinki technologiczne.

Podobał ci się artykuł ? - Zobacz naszą ofertę

Komentarze

Dodaj komentarz

Powrót