Blog o SEO/SEM i SM Agencja PiRmedia. Skuteczne i techniczne porady o działaniach marketingowych. Blog o Pozycjonowaniu I Optymalizacji Stron"/>



Blog

Kategorie

Zapytaj o ofertę

Dowiedz się, co możemy zrobić dla Twojej Firmy

Przejdź do oferty
sty 3, 2018

Pozycjonowanie stron i rozliczanie za pozycje. Czy warto?

Pozycjonowanie stron i rozliczanie za pozycje. Czy warto?

Podpisując umowy na pozycjonowanie można spotkać się z kilkoma różnymi metodami rozliczeń finansowych. Które z nich najlepiej sprawdzają się w praktyce?

Najczęściej spotykane metody rozliczeń za pozycjonowanie stron

Dwa najczęściej spotykane modele rozliczeń różnią się od siebie diametralnie. Jeden z nich sprowadza się do rozliczeń wyłącznie na podstawie realnie uzyskanych pozycji. Drugi to ryczałt, płacony w z góry określonej wielkości, w zamian za stale podejmowane działania.

Istnieją także rozmaite warianty tychże umów lub ich formy pośrednie. Jednym z przykładów mogą być umowy hybrydowe, w których płacony jest stały ryczałt, a dodatkowo doliczana jest premia za uzyskane pozycje w wynikach wyszukiwania. Z kolei zamiennikiem umowy ryczałtowej może być umowa rozliczana na podstawie liczby godzin, jakie agencja ma poświęcić projektowi w ciągu miesiąca.

Zdarzają się także inne formy umów, w których rozliczenia odbywają się na podstawie na przykład ruchu z wyszukiwarek, jaki zostanie pozyskany w ciągu miesiąca lub z pozyskanych konwersji. To ostatnie rozwiązanie jest jednak o tyle rzadko spotykane, ze tak naprawdę agencja pozycjonująca nie może odpowiadać za realną sprzedaż produktów i usług, gdyż na nią składa się także otoczenie konkurencyjne pozycjonowanej strony oraz proces obsługi klienta.

Jaką umowę warto podpisać?

W praktyce najlepiej sprawdzają się umowy abonamentowe oraz pośrednie, łączące abonament z premią za efekty. W obu tych przypadkach stała część opłaty zapewnia, że agencja ma stałe środki niezbędne do przeprowadzania prac nad stroną. Początkowo służą one zbudowaniu jej wysokiej pozycji, później stałemu pilnowaniu, by nie ulec również pozycjonującej się konkurencji.

Dla porównania w przypadku rozliczania za pozycje pozornie agencja ma większą motywację, by wypracować wcześniej zaplanowane efekty. Ponieważ jednak muszą inwestować pieniądze z góry, przed otrzymaniem zapłaty, pojawia się ogromna pokusa, żeby stosować metody ryzykowne, często typowe dla Black Hat SEO (a więc narażające na filtr lub ban w wyszukiwarce). Po uzyskaniu pozycji nie ma powodu, aby robić cokolwiek innego, oprócz utrzymania obecnych linków. Co więcej, w przypadku zmiany algorytmu i obniżenia pozycji, często nieopłacalne będzie ponowne pracowanie nad przywróceniem wcześniejszych pozycji.

Ustal co i jak będzie realizowane w kampanii

W przypadku umów rozliczanych ryczałtowo warto już na początku współpracy ustalić cele prowadzonych działań, ale też działania, które powinna podjąć agencja, takie jak audyt strony, analiza otoczenia konkurencyjnego, czy pozyskiwanie odnośników w ramach content marketingu. Warto także upewnić się, co będzie obejmował comiesięczny raport i czy agencja udostępnia panel do śledzenia zmian pozycji strony.

Stosuj tylko praktyki White Hat SEO

Ustalając stosowane metody, zwróć uwagę, czy są typowe dla White Hat SEO, a więc działań o niskim stopniu ryzyka. Co prawda osiąganie efektów w ten sposób trwa dłużej, aniżeli przy metodach „Black Hat”, ale jednocześnie zyskuje się większe bezpieczeństwo w przypadku zmian algorytmicznych.

 

 

 

Podobał ci się artykuł ? - Zobacz naszą ofertę

Komentarze

Dodaj komentarz

Powrót
Zapisz się do newslettera
Aby być na bieżąco!

Partnerzy