Plan marketingowy — czy warto go przygotować?

Czy plan marketingowy i strategia marketingowa są potrzebne?

Plan marketingowy umożliwia przedsiębiorcy sprawne zarządzanie firmą, dzięki niemu może także kontrolować postępy i etapy drogi ku wytyczonym celom. Zaplanowane etapy pozwalają także na wyróżnienie się wśród konkurencji i zdobycie nowych grup klientów.

Plan marketingowy to doskonałe narzędzie, które nam umożliwi realizację poszczególnych zadań w jego ramach.

Plan marketingowy a strategia marketingowa

Czasami spotykamy się z zamiennym stosowaniem tych dwóch pojęć, jednak nie jest to prawidłowe rozumienie tego stanu rzeczy. Strategia marketingowa jest pojęciem szerszym, to plan w długiej perspektywie, plan na lata. Strategia reklamowa to długa perspektywa spójna ze strategią biznesową, niezależna od kanałów i zorientowana na zaistnienie w świadomości klienta. Zapewnia rozwój firmy przez lata, uwzględnia otoczenie przedsiębiorstwa i jego dynamikę.

Plan marketingowy natomiast jest realizowany w krótszej perspektywie. Zależy od konkretnego budżetu, uwzględnia konkretne cele biznesowe i dostosowany jest do aktualnej sytuacji, w której znajduje się przedsiębiorstwo.

Przewidywanie skuteczności działań — estymacja reklamowa

Estymowanie nie zawsze jest proste, zdarza się, że próby oszacowania efektów planu kampanii sprawia wielką trudność. Dzieje się tak, gdy brakuje precyzyjnych danych od klienta (takich jak np. cele, budżet), a do tego dochodzi słabe wykorzystanie narzędzi w ramach podejmowanych już wcześniejszych doświadczeń. Warto wiedzieć, że istnieją możliwości wstępnej analizy danego medium (np. jego zasięgów). Dobrze jest skorzystać z takich narzędzi jak np. Google Trends, Brand24, raportów branżowych SentiOne, oraz z analizy wyników podobnych kampanii.

Agencja Reklamowa - Marketingowa czym jest i czy warto z nimi współpracować

Co może doświadczona agencja?

Im więcej zebranych doświadczeń, tym lepiej (najlepiej w różnych branżach). Agencja, która ma długą praktykę i układała wiele planów kampanii  ma wymaganą wiedzę na temat wielu kanałów dystrybucji. Dzięki temu jest w stanie wyznaczyć właściwe i bezpieczne KPI.

Przedstawianie wyników estymacji

Wartość danego wskaźnika (KPI) łatwo można pokazać w liczbach (np. ilości nowych polubień, nowych użytkowników), kwotowej (np. średnia suma będąca równowartością miesięcznego koszyka zakupowego, procentowej (np. procentowy wynik przyrostu odwiedzin strony www przedsiębiorstwa), czasowej (np. ukazanie, że internauci spędzają więcej czasu na stronie www. ) Klasyczna metoda to pokazywanie wyników w postaci wykresów i tabel.

Co warto wiedzieć o estymacji, co warto robić?

  • Każdy dzień i doświadczenie jest na wagę złota. Należy gromadzić wiedzę i skrupulatnie przechowywać raporty ze zrealizowanych kampanii. W stosownym czasie można zawsze do nich wrócić i estymować następne wyniki dla kolejnych produktów i celów.
  • Korzystaj z sukcesów i porażek konkurencji — ucz się na błędach innych. Szukaj case study innych kampanii, zwłaszcza tych przeprowadzonych pomyślnie.
  • Rób głęboki research i ucz się na bieżąco. Wciąż powstają nowe możliwości promocji, dlatego nie warto omijać analizowania kampanii konkurencji. Szczególnie przydatne są branżowe raporty o trendach w marketingu, ciekawe statystyki, narzędzia Google Trends oraz podobne, które umożliwia monitorowanie sieci.
  • Trzeba przygotować listę KPI, nadać wskaźnikom konkretne wartości do osiągnięcia celu (kwoty, punkty liczby, procenty, czas,).
  • Gdy nie jest możliwa całościowa ocena, ponieważ nie wiemy do końca, jakie możliwości daje dane medium ,należy eksperymentować. Małe testy nie nadwyrężą budżetu, a dadzą realne wyniki, które można skalować.

Estymowanie wyników oczywiście poprzedza bieżące i końcowe mierzenie efektywności. Ostateczny wynik efektywności otrzymamy, gdy porównamy założone i finalne wyniki z odniesieniem do celów założonych na początku.

Strategia Marketingowa

Zlecaj zadania specjalistom!

Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo, myślisz o jego przyszłości i zależy Ci na jego stabilnym rozwoju, zaplanuj budżet na reklamę. Warto to robić nie tylko w okresie wysokiego sezonu, ale należy także opracować działania na czas mniej bogaty w sprzedaż. Nie wszyscy wiedzą, że rezygnacja z działań marketingowych przynosi efekt w postaci niskiego zainteresowania naszymi produktami właśnie wtedy, gdy na ich sprzedaży zależy nam najbardziej

Warto planować budżet na działania marketingowe, służy temu estymacja budżetowa. Specjaliści przygotują dla Ciebie kosztorys i przedstawią konkretny plan na realizację zadań. Zbuduj swój sukces razem z agencją PiRmedia! Sprawdź naszą ofertę >>

Wpisy blogowe

Zobacz pozostałe artykuły