Marketing e- mailowy od wielu lat cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. To jedno z kluczowych, podstawowych narzędzi reklamowych, stosowany przez niezliczoną ilość wielu, różnorodnych przedsiębiorców. Jak sprawdzić, czy Twoje maile działają? Poznaj kluczowe wskaźniki skuteczności kampanii i dowiedz się, jak je poprawnie interpretować.
Czym jest w marketingu KPI?
KPI email marketing to kluczowe wskaźniki efektywności, które uważane są za istotne narzędzia w marketingu. Analiza kampanii mailingowej email pozwala mierzyć skuteczność podejmowanym działań marketingowych. W ogólnym ujęciu można wskazać, że KPI mierzy wydajność i skuteczność dowolnego procesu biznesowego lub zadania. W praktyce KPI pozwalają ocenić, jak dobrze kampanie reklamowe przyczyniają się do osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych. KPI są działające i ściśle powiązane z celami strategicznymi.

Do najważniejszych, najbardziej znaczących dla kampanii email wskaźników KPI, zaliczyć należy:
- Współczynnik konwersji (CVR),
- Koszt kliknięcia (CPC, mierzy procent subskrybentów zainteresowanych treścią kampanii),
- CTR (współczynnik klikalności),
- Wynik Jakości (QS),
- CPL (koszt pozyskania klienta),
- Wskaźnik odbić (jest to kluczowy wskaźnik reputacji nadawcy. Zbyt wysoki wskaźnik może skutkować trafieniem do spamu),
- Wskaźnik otwarć (pokazuje zaangażowanie odbiorców i atrakcyjność tematu wiadomości),
- Zwrot z inwestycji (pokazuje zwrot kosztów finansowych włożonych w reklamę),
- Koszt własny sprzedaży
To dziewięć głównych wskaźników, dzięki którym można skutecznie ocenić podejmowane działania marketingowe w obszarze kampanii email. Wyniki pokażą, jakie kroki należy podjąć, by móc zoptymalizować kampanię, a także uzyskać lepsze wyniki w pozyskiwaniu klientów. To dzięki takiej analizie uda nam się zbadać, jak poszczególne elementy wpływają na skuteczność dokonywanych działań. Jak wybrać właściwe wskaźniki do analizy prowadzonego przez siebie marketingu mailowego? Przede wszystkim parametry powinny być dobrane do naszych głównych celów marketingowych. Bardzo często jest to chęć zdobycia większej liczby obserwujących, konwersji leadów na klientów, a także znaczące zwiększenia liczby odbiorców w mediach społecznościowych.
Współczynnik konwersji i wskaźnik odrzuceń
Skuteczny email marketing osiągnie dobre, satysfakcjonujące wyniki we współczynniku konwersji. Jest to parametr, dzięki któremu możemy dowiedzieć się, ile osób dokonuję pożądanego działania. W praktyce możemy dowiedzieć się, do jak wielu osób nasze maile trafiają do skrzynki odbiorczej, i są odczytane, a jaki odsetek trafia do niechcianego folderu SPAM. Wskaźnik konwersji pokazuje również, jak wiele osób zapisało się do newsletter’a czy wypełniło formularz sprzedażowy. Im wyższy wskaźnik konwersji, tym możemy mieć wyższą pewność co do słuszności podejmowanych działań.
Podczas analizy kampanii email dużą wagę odgrywa tzw. wskaźnik odrzuceń (bounce rate). To parametry techniczne, które informują, jak wiele osób przeczytało mail, pozostając bez jakiejkolwiek interakcji. Najczęściej wiadomości mail wysyłane są celem przystąpienia do newslettera, przedstawienia obecnej promocji i zakupem. Email i marketing behawioralny muszą iść ze sobą w parze. Jeśli wskaźnik odrzuceń jest wysoki, w takim przypadku należy wyciągnąć wnioski, że wysyłane maile nie angażują swoich finalnych odbiorców.

CPL, czyli koszt pozyskania klienta
Kolejnym niezwykle ważnym, znaczącym wskaźnikiem KPI, jest koszt pozyskania klienta. Dlaczego warto stosować ten parametr? Wynika to z faktu, że pozwala on na wyliczenie, jak dużo środków finansowych musimy wydać, by pozyskać dla naszej działalności nowego klienta. W finalnym rezultacie CPL pomaga nam w realnej, rzeczywistej ocenię czy marketing email jest opłacalny dla naszej marki. To prosta odpowiedź na pytanie, czy zyski przewyższają koszty, czy koszty przewyższają zyski.
Podstawowe zasady dotyczące prowadzenia obliczeń dla wskaźników KPI
Kiedy znamy już najważniejsze wskaźniki, kolejnym krokiem jest właściwy sposób ich obliczania. W związku z tym, aby widzieć, jaką skuteczność wykazuje nasz marketing mailowy, warto znać kilka najważniejszych wzorów.
Jednym z najważniejszych jest współczynnik konwersji. Do jego obliczenia należy podzielić liczbę osób, które wykonały pożądane działanie, przez całkowitą liczbę mail wysłanych do wszystkich osób, a następnie pomnożyć uzyskaną liczbę przez 100.
Jeśli będziemy chcieli obliczyć koszt pozyskania klienta, w takim przypadku należy podzielić całkowite koszty reklamy przez liczbę pozyskanych klientów. Takie działania pozwalają nam na uzyskanie jasnego obrazu, jak wiele kosztuje nas jeden, nowy klient, który decyduje się na skorzystanie z naszych usług.
Wskaźnik życiowej wartości klienta (LTV), również można obliczyć w bardzo prosty sposób. W tym celu należy pomnożyć średnią wartość zakupu przez średnią liczbę zakupów w roku oraz przewidywaną długość życia klienta. Obliczając taki składniki możemy poznają, jaką wartość przynosi klient w dłuższej perspektywie.
Najczęściej popełniane błędy podczas analizy wskaźników KPI przy kampanii email
Podczas analizy i dokonywania wskaźników KPI, należy mieć świadomość dotyczącą typowych błędów, jakie mogą występować. To pozwoli na uniknięcie wielu, kosztownych pomyłek dotyczących optymalizacji marketingu e- mailowego. Dzięki temu będziemy mogli pozbyć się zniekształcenia wyników, a w finalnym rezultacie podejmowania błędnych decyzji.
Przede wszystkim nie powinniśmy skupiać się na wykonaniu oraz analizie zbyt wielu czynników jednocześnie. W związku w tym należy skoncentrować się na najważniejszych wskaźnikach KPI. To właśnie one mają kluczowe znaczenie dla celów naszej kampanii. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że podczas analizy, interpretacji dokonanych wskaźników KPI, działania nie mogą być pozbawione kontekstu. Co więcej, bardzo ważne jest zrozumienie, jak poszczególne wskaźniki KPI współdziałają i wpływają na siebie w kontekście całej strategii marketingowej.
Żeby mieć pewność co do dokonywanej interpretacji KPI, wskaźniki muszą być monitorowane na bieżąco. Tylko w takim przypadku analiza będzie miarodajna, oddając rzeczywistą skuteczność, zalety i wady prowadzonej kampanii mailowej. W tym celu warto wyznaczyć sobie pewne ramy czasowe. Dla przykładu analizy wskaźników KPI będziemy dokonywać co 2 tygodnie, miesiąc czy co kwartał. Wybór przedziału czasowego zależny jest od intensywności podejmowanych działań w kampanii mailowej. Generalnie należy jasno zaznaczyć, że obliczenie, a także analiza wskaźników KPI nie powinno być zdarzeniem jednorazowym, a ciągłym, cyklicznym procesem. Dopiero takie działania pozwolą na realne pokazanie niedociągnięć i błędów w prowadzonej kampanii.
Dlaczego wskaźniki KPI odgrywają tak znaczącą rolę w kampanii email?
Co sprawia, że wskaźniki KPI odgrywają tak znaczącą rolę podczas prowadzenia kampanii KPI? Przede wszystkim mają one podstawowe znaczenie do optymalizacji działań marketingowych. Jeśli będziemy regularnie dokonywać śledzenia wskaźników KPI, wówczas będziemy mogli jasno zrozumieć, jakie działania należy ponosić podczas prowadzenia marketingu e-mailowego. Będziemy mogli doskonale poznać najbardziej korzystne kroki, które będą przynosić najlepsze rezultaty. Co więcej, wskaźniki KPI będą idealnym rozwiązaniem w przypadku, gdy naszym głównym celem będzie poprawa efektywności prowadzonej kampanii e-mailowej.
Jeśli będziemy dobrze analizować wyniki obliczonych wskaźników KPI, uda nam się podejmować świadome decyzje w zakresie alokacji budżetu. Jeśli widzimy, że określone działania w marketingu mailowym przynoszą wysoką stopę zwrotu, możemy zwiększyć na nie nakłady. Wszystko działania, które będą generować niski współczynnik konwersji, możemy zoptymalizować lub wycofać z naszego planu marketingowego.

Niebagatelne znaczenie odgrywa także fakt, że analiza wskazówki KPI wiąże się z lepszym zrozumieniem docelowego klienta, do którego będziemy chcieli trafić naszymi działaniami. Co oznacza to w praktyce? Że podczas analizy uzyskanych wyników wskaźników KPI, będziemy mogli jasno zrozumieć, jakie treści i przekazy najlepiej rezonują z odbiorcami. W finalnym rezultacie uda nam się tworzyć bardzo skuteczne kampanie email, także w przyszłości.
Warto także pamiętać, że KPI to nie tylko zestaw liczb, Jest to również narzędzie do podejmowania decyzji i ciągłej optymalizacji.
Co zrobić, żeby osiągnąć dobre wyniki wszystkich wskaźników KPI podczas prowadzenia marketingu mailowego?
Wielu managerów, zarządców, właścicieli firm, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie marketingu mailowego, zastanawia się, jakie działania należy wykonywać, żeby móc osiągnąć zamierzone cele wykorzystując analizę wskaźników KPI. Można wskazać kilka sprawdzonych punktów, które zawsze będą przynosić wymierne i satysfakcjonujące rezultaty. Po pierwsze, żeby marketing e-mailowy był skuteczny, należy wysyłać newslettery wyłącznie do swoich subskrybentów. Wówczas będziemy mogli mieć całkowitą pewność i przekonanie, że mail będzie kliknięty oraz przeczytany. Osoby subskrybujące jasno wskazały, że są zainteresowane oferowanymi przez nas produktami albo usługami. Po drugie, należy szczególną uwagę poświęcić na właściwą higienę bazy kontaktów. Tylko dzięki temu będziemy mogli skutecznie aktualizować nowych klientów, albo pozbywając się z bazy osób, które już dawno nie są aktywne i nie korzystają z naszych usług albo oferowanych produktów. Co więcej, bardzo ważnym działaniem jest zbieranie dane subskrybentów. Dlaczego ma to tak duże znaczenie w kontekście prowadzonej kampanii mailowej? Przede wszystkim pozwala to personalizować treści. W finalnym rezultacie maile, które będą otrzymywać klienci, będą w jak najwyższym stopniu dopasowane do ich własnych upodobań, potrzeb i preferencji.
Prowadzisz kampanie mailową i zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy przynosi ona wymierne i satysfakcjonujące rezultaty? Jeśli tak, z całą pewnością warto wykorzystać wskaźniki KPI.