Influencer marketing – dlaczego o tym tak głośno?

Influencer marketing – dlaczego o tym tak głośno?

Marketerzy uwielbiają dyskutować o trendach i używać pojęć takich jak rok video, rok mobile, content marketing czy storytelling. Teraz swoje 5 minut przeżywa influecer marketing, czyli współpraca z wpływowymi ludźmi internetu – youtuberami, blogerami i twórcami social media. Czy to tylko chwilowy trend, czy strategia, która rewolucjonizuje pracę w działach marketingu?

Influencer marketing – co to jest?

 

Wykorzystanie wpływowych osób w promocji marki nie jest niczym nowym. Sponsoring wybitnych zawodników przez marki sportowe albo organizacja bezpłatnych konferencji i szkoleń dla lekarzy, kucharzy czy fryzjerów przez firmy z branży są popularne od lat. Influencer marketing, oprócz eksperckości i wpływu na opinię innych ludzi, bazuje także na zasięgu, a konkretnie zasięgu w internecie – na blogu, YouTubie, Facebooku, Instagramie, Snapchacie i innych kanałach. Nawet bez wnikliwych badań można zaobserwować, że ten sposób promocji marki rośnie w siłę. Liczba wyszukiwani hasła „influencer marketing” w Google wzrosła w ostatnim roku o ponad 260%.

 schemat jak szybko działa marketing szeptany

 

O popularności strategii w naszym kraju świadczą też wydarzenia branżowe, poświęcone właśnie tematyce influencer marketingu, m.in. tegoroczna edycja Marketing Day oraz konferencja Influencers Day, z udziałem marek, agencji i platform internetowych oraz blogerów i youtuberów. Warto też zwrócić uwagę na trendy zagraniczne. Badania Influencer Marketing Hub pokazują skalę wzrostu zainteresowania współpracę z twórcami internetowymi. Okazuje się, że w ostatnich dwóch latach liczba agencji i platform specjalizujących się we współpracy marek z influencerami wzrosła ze 190 do 420. 67% badanych marketerów zadeklarowała, że w kolejnym roku zwiększy budżet na działania z influencerami.

 

jak z roku na rok zwiększa się budżet na influencer marketing 

 

https://influencermarketinghub.com/the-rise-of-influencer-marketing/

 

 

Dlaczego coraz więcej marek decyduje się przeznaczyć kawałek budżetowego tortu na działania z influencerami? W czasach gdy cierpimy na ślepotę banerową, jesteśmy zmęczeni tradycyjnymi formami reklamy i coraz trudniej przekonać nas do zakupu produktu artykułami sponsorowanymi, miejscem, w którym szukamy opinii i inspiracji są ulubione blogi i vlogi. Badania mówią same za siebie. Dla 72% czytelników blogów i vlogów są one pierwszym źródłem informacji o produktach, a aż 53 % przyznaje, że kupiło produkt pod wpływem opinii influencera (Raport (B)vlog Power). Ze wspomnianych już badań Influencer Marketing Hub wynika, że aż 84% marketerów ocenia influencer marketing za efektywny. Ankietowani menedżerowie wskazali go jako najszybciej rosnącą metodę pozyskiwania klientów online.

 

jak szybko marketing szeptany pozwala pozyskać klientów 

 

https://influencermarketinghub.com/the-rise-of-influencer-marketing/

 

Co sprawia, że influencerzy są łakomym kąskiem dla marketerów? Przede wszystkim cecha, od której pochodzi sama nazwa influencer, czyli wpływ (influence). Weźmy jako przykład blogera piszącego o turystyce górskiej. Jeśli jego stały czytelnik planuje zakup sprzętu, duże prawdopodobieństwo, że sięgnie po artykuł eksperta. Do tego dochodzi więź. W przeciwieństwie do celebrytów, z influencerami możemy nawiązać realny kontakt. Nasz bloger turystyczny prawdopodobnie odpowie, jeśli w komentarzu pod wpisem zapytamy o dodatkowe cechy produktu lub napiszemy do niego w wiadomości prywatnej. Duże znaczenie dla efektywności influencer marketingu mają odbiorcy. Zwłaszcza specjalistyczne i niszowe blogi i kanały na YouTubie trafiają do wąskiej grupy docelowej, która może się okazać doskonałym targetem marki. Kolejna pożądana cecha wyróżniająca większość influencerów to autentyczność. Mimo że zdarzają się blogi i kanały, które stają się tablicami reklamowymi, większość twórców pieczołowicie dobiera marki do współpracy. Jedną z najważniejszych dla nich wartości jest subiektywizm i działanie zgodnie z własną filozofią. Właśnie dlatego popularny bloger finansowy nie poleci chwilówek, a blogerka pisząca o zdrowym odżywianiu i dietetyce, produktu o podejrzanym składzie. Dzięki temu odbiorcy influencera ufają mu, a jego przekaz jest dla nich autentyczny. Do zaufania i autentyczności dochodzi jeszcze charyzma twórcy. W procesie zakupowym dużą rolę grają emocje, a twórca, który opanował umiejętność storytellingu jest w stanie sprzedać produkt prawie jak zawodowy handlowiec.

 

Jak wybrać influencerów – na co zwracać uwagę?

 

Influencer marketing, podobnie jak inne strategie marketingowe aby przynieść zamierzone efekty musi być dobrze zaplanowany. Kluczowy w tym wypadku jest dobór influencerów. Aby zrobić to dobrze, trzeba najpierw określić cele , które chcemy osiągnąć poprzez współpracę oraz grupę docelową. Te działania pomogą nam zadecydować w jakich kanałach działać (blog, Youtube, Instagram, a może Snapchat?) i jakich odbiorców powinny gromadzić twórcy. Warto przeanalizować też czy wizerunek influencera jest spójny z wizerunkiem marki. Jeśli twórca jest znany z poczucia humoru i luzu, a zgodnie ze strategią marki komunikujemy dojrzałość i powagę, współpraca może oddalić nas od zamierzonych celów. Oczywiście przed wyborem influencerów należy przeanalizować jaki mają zasięg i oddzew.  Tym celu najlepiej poprosić o statystyki z Google Analytics, Youtuba i mediów społecznościowych. Estymacja ruchu i reakcji pomoże nam podjąć decyzję i zoptymalizować budżet, który chcemy przeznaczyć na działania z influencerami.  

 

Czy zasięg influencera jest najważniejszy?

 

Zazwyczaj pierwszym parametrem, jaki bierzemy pod uwagę przy wyborze influencera, jest zasięg bloga, liczba subskrybcji na kanale YouTube czy liczba fanów i lików pod postami w social media. Zasięg jest istotny, jednak aby zmaksymalizować efekty kampanii należy spojrzeć głębiej. Po pierwsze, mniejsi influencerzy, wyspecjalizowani w danym temacie, mogą lepiej trafić do grupy docelowej, a co więcej, wykonać działania za dużo mniejszą kwotę. Dzięki temu zamiast z jednym twórcą, nawiążemy współpracę z kilkoma. Po drugie, badania dowodzą, że przy wzroście liczby fanów ich zaangażowanie stopniowo maleje (Markerly). Liczba fanów na Facebooku czy obserwatorów na Instagramie nie musi się więc przełożyć na liczbę reakcji i komentarzy. Nie zagłębiając się w statystyki i demografię odbiorców, łatwo przepalić budżet, np. kiedy okaże się, że większość odbiorców jest z zagranicy, a produkt chcemy dystrybuować tylko w Polsce. Ostatnim argumentem, przemawiającym za mikroinfluencerami jest możliwość pozyskania ambasadora marki. Najbardziej zasięgowi często są już kojarzeni z jakąś marką i trudniej pozyskać ich do współpracy na wyłączność.


Jak powinna wyglądać kampania z influencerem

 

Wybór influencera jest bardzo ważny, jednak najważniejsze jest wspólne zaplanowanie działań, które pozwolą osiągnąć cele marki. Jeśli celem jest sprzedaż, należy zadbać o to, aby we wpisie lub video influencera pojawiło się odpowiednie call to action. Dodatkowo warto zaoferować wartość dodaną odbiorcom np. kod rabatowy, bezpłatne materiały edukacyjne itd. W kampanii wizerunkowej należy zadbać o najwyższą jakość zdjęć i video. Influencerzy współpracują często z profesjonalnymi fotografami, dzięki czemu mogą wykonać odpowiednią sesję z produktem. Jedną z najważniejszych zasad współpracy z influencerami jest nawiązanie relacji partnerskiej i postawienie na doświadczenie twórcy. Influencer najlepiej wie, co spotka się z pozytywnym odzewem odbiorców. Potrafi też ocenić, jakie działania będą autentyczne i będą konwertować. Zamiast przedstawiać twórcy gotowe plany na kampanię, najlepiej poprosić go o koncepcję i propozycje działań.

 

Coraz więcej marek widzi w influencer marketingu szansę na zwiększenie sprzedaży i poprawę wizerunku marki. Każda branża rządzi się jednak swoimi prawami i niekiedy wybór influencerów jest twardym orzechem do zgryzienia. Może się też okazać, że źle zaplanowana kampania pochłonie spory budżet, a nie przyniesie założonych efektów. Podobnie jak do innych działań w marketingu, do współpracy z influencerami warto podejść z dystansem, bo niekoniecznie to, co robią inne marki, będzie dobre dla naszej. Jeśli chcemy w 100 procentach wykorzystać potencjał influencer marketingu, stosujmy się do kilku ważnych zasad. Ustalmy strategię, przeanalizujmy statystyki i monitorujmy kanały influencerów, pozwólmy twórcy zaangażować się w przygotowanie koncepcji działań, analizujmy efekty i na bieżąco optymalizujmy działania. 

 

 

Wpisy blogowe

Zobacz pozostałe artykuły

Reklama display na YT

Reklama display na YT

Poszukując skutecznych sposobów promocji swojej marki lub produktów, warto rozważyć wykorzystanie reklam display na platformie YouTube. Reklama...

czytaj dalej