Kampanie SEM – czy warto je prowadzić?
Internet to studnia bez dna, przepełniona nieskończoną ilością treści, których każdego dnia przybywa. Chcąc zaistnieć w sieci, warto zadbać o widoczność tworzonego contentu. Pomagają w tym działania marketingowe prowadzone w obrębie wyszukiwarek internetowych. Czym jest SEM i co sprawia, że warto go stosować?
Czym jest SEM?
Skrót SEM pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing, które w wolnym tłumaczeniu oznacza marketing wyszukiwarek internetowych. Kampanie SEM polegają na podejmowaniu organicznych i płatnych działań promocyjnych i okołopromocyjnych, których efektem ma być uzyskanie przez witrynę internetową jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe, które – w formie zapytania – internauci wpisują do wyszukiwarek. Wiele osób – nawet tych bezpośrednio związanych z branżą marketingową – zwykło mylić SEM z SEO, zapominając, że nie są to pojęcia równoważne. SEO wraz z PPC składają się na SEM, co wskazuje jednocześnie, że sam SEM jest o wiele szerszą kategorią, a wręcz zbiorem, którego oba pozostałe terminy są niezależnymi elementami. Nic więc dziwnego, że popularnym stało się krótkie równanie oddające istotę marketingu w wyszukiwarkach: SEM = SEO + PPC.
Źródło: Opracowanie własne
SEO a PPC
SEO w Polsce najczęściej określane jest mianem pozycjonowania. Termin pochodzi od angielskiego Search Engine Optimization, co w wolnym tłumaczeniu oznacza optymalizację stron WWW pod wyszukiwarki internetowe. SEO jest długofalowym procesem podnoszenia w sposób naturalny pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania dla danych słów i fraz kluczowych. Działania tego typu prowadzone są w obrębie witryny (on-page) i poza witryną (off-page). W pierwszy przypadku polegają na optymalizowaniu budowy, struktury i treści na stronie. W drugim – na gromadzeniu odniesień do strony docelowej, np. za pomocą link buildingu czy mediów społecznościowych, zintegrowanych w witryną. Z kolei PPC pochodzi od angielskiego Pay Per Click, oznaczającego płatność za kliknięcia w linki sponsorowane, bannery itp. Polega na płatnej reklamie internetowej, którą rozlicza się nie za ilość wyświetleń treści promującej, ale za ilość użytkowników, którzy w nią kliknęli i przenieśli się na stronę docelową, zaszytą w linku, bannerze itp. Różnicę między SEO a PPC najlepiej zobrazuje przykład z wyszukiwarki Google.
Źródło: Google
Treści zaznaczone czerwoną ramką (1) pochodzą z kampanii linków sponsorowanych. Pojawiają się, jako pierwsze wyniki wyszukiwania na zadaną frazę kluczową („trapery damskie”) i opatrzone są etykietami „Sponsorowane” oraz „Reklama”. To PPC pochodzące z kampanii Google AdWords. Treści zaznaczone zieloną ramką (2) są rezultatem prowadzonych działań SEO. Na tych pozycjach znalazły się w sposób organiczny, który nie byłby możliwy, gdyby nie prowadzone, wspomniane już działania on-page i off-page. Zaprezentowana hierarchia wyników (tj. płatne wyniki PPC nad organicznymi wynikami SEO) występuje w przypadku niemal każdego zapytania, wpisanego do wyszukiwarki. Choć działania SEO i PPC mogą być prowadzone całkowicie osobno, bardzo dobrą praktyką jest nieograniczanie się wyłącznie do jednego z nich. Dbanie o odpowiednie pozycjonowanie organiczne i optymalizację witryny internetowej, a także wspierając to odpowiednimi kampaniami linków sponsorowanych, możemy osiągnąć efekt synergii.
Dlaczego warto stosować kampanie SEM?
Jak już zostało wspomniane we wstępie, głównym powodem, dla którego warto stosować kampanie SEM jest zwiększanie widoczności witryny internetowej w wyszukiwarce, a co za tym idzie, ułatwianie internautom dostępu do strony WWW. Gdyby żaden właściciel stron internetowych nie dbał o to, by potencjalny klient trafił na jego ofertę zaprezentowaną w wirtualnej rzeczywistości, istnienie witryn byłoby w zasadzie bezcelowe. Poniżej prezentujemy kolejne zalety marketingu w wyszukiwarkach, które przemawiają na jego korzyść:
- PPC daje szybkie korzyści – odpowiednio prowadzone kampanie linków sponsorowanych pozwalają osiągać zadowalające rezultaty w krótkim czasie, przy wydawaniu niewielkiej ilości środków finansowych;
- SEO daje długofalowe rezultaty – odpowiedni zoptymalizowana strona internetowa zaczyna wyglądać przyjaźniej nie tylko w oczach internautów, ale również robotów wyszukiwarek. Dzięki temu, nawet jeśli już tak bardzo nie skupiamy się na pozycjonowaniu, nasza witryna jest o wiele lepiej punktowana przez algorytmy Google itd.;
- PPC pozwala kontrolować koszty – dzięki możliwości ustalania budżetów na kampanie oraz słów i fraz kluczowych, a także możliwości stałego monitorowania podejmowanych, płatnych działań, zapanowanie nad kosztami PPC jest banalnie proste;
- SEO jest darmowe – oczywiście pod warunkiem, że zajmujemy się nim sami, a nie zlecamy go profesjonaliście. Jednak, jeśli nawet zdecydujemy się na płatną współpracę ze specjalistą ds. SEO, efekty, jakie osiągniemy, wdrażając cały ten proces, przewyższą nakłady na inwestycje;
- SEM pozwala precyzyjnie targetować – dzięki temu na stronę WWW trafią internauci potencjalnie zainteresowani treścią bądź ofertą, którzy szybką mogą przerodzić się w klientów;
- SEM pozwala działać na szeroką skalę – ze swoimi działaniami marketingowymi w wyszukiwarkach internetowych nie musimy ograniczać się ani geograficznie, ani demograficznie, ani behawioralnie itd.;
- SEM zwiększa odwiedzalność strony WWW – dzięki marketingowi w wyszukiwarkach internetowych wzrasta widoczność witryny w sieci, co prowadzi do zwiększonej ilości osób ją odwiedzających – naszych potencjalnych klientów;
- SEM pozwala zarabiać – a ponieważ na stronę zagląda coraz więcej internautów, konwersja po jakimś czasie zaczyna przekładać się na wzrastającą sprzedaż.
Marketing w wyszukiwarkach stosowany w sposób rozważny, opierający się na odpowiedniej strategii, pozwala w efektywny sposób docierać do ogromnej ilości potencjalnych klientów. W zależności od tego, czy i jakim budżetem dysponujemy, rezultaty SEM-u mogą być zauważalne bardzo szybko (PPC) lub dopiero po jakimś czasie (SEO). Jednak w obu przypadkach dają przynajmniej kilkukrotny zwrot z inwestycji, pozwalający na zarabianie realnych pieniędzy.