Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?
Domena www to nic innego, jak ciąg znaków stosowany do oznaczenia stron internetowych umieszczonych na serwerach DNS. To właśnie dzięki domenie nawiązujemy połączenie z interesującą nas witryną internetową. Czy jej nazwa ma znaczenie? Jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Domena internetowa
Domena składa się z dwóch elementów: nazwy głównej i rozszerzenia. Nazwa główna zwykle odnosi się do nazwy firmy lub akcji, końcówka zaś ustalona jest dla danego państwa. Oczywiście nie oznacza to, że mieszkając w Polsce musimy decydować się na domenę z końcówką .pl – śmiało możemy skorzystać z rozszerzeń przypisanych do wyższego poziomu, np. .org, .eu, .net. W kolejnych częściach artykułu umówimy, w jaki sposób poszczególne składowe domeny wpływają na pozycjonowanie strony.
Nazwa główna
Nazwa domeny jest czynnikiem, który – zdaniem wielu – znacząco wpływa na indeksowanie zawartości naszej strony i jej wyświetlanie w wyszukiwarce Google. Na podstawie informacji, które raz na jakiś czas docierają od nas od pracowników Google możemy przypuszczać, że już wkrótce ta sytuacja ulegnie zmianie i nazwa domeny przestanie odgrywać tak znaczącą rolę. Z tego powodu już dziś specjaliści od SEO zalecają początkującym właścicielom stron www wybór nazwy krótkiej, chwytliwej i łatwej do zapamiętania dla odbiorców.
Słowa kluczowe w nazwie
Skoro nie fraza kluczowa w nazwie domeny będzie mieć znaczenie dla pozycjonowania strony, nie musimy kupować takiej, która ściśle odnosi się do charakteru naszej działalności czy firmy. Zamiast inwestować w nazwę domeny zawierającą słowa kluczowe, warto więc skoncentrować się na wypełnieniu strony wartościową treścią i promocją swojego brandu. Roboty Google stają się coraz mądrzejsze i nawet najlepsza i najbardziej trafna nazwa domeny nie zapewni nam dziś sukcesu, jeśli nie zadbamy o jakość contentu na naszej stronie.
Rozszerzenie w nazwie domeny
Częstym dylematem osób tworzących swoje strony www jest wybór rozszerzenia. Czy ma ono wpływ na pozycjonowanie? Tak jak w przypadku nazwy głównej domeny – owszem, choć nie jest to znaczenie kluczowe. Niektórzy twierdzą, że serwisy z dłuższymi końcówkami w nazwie domeny pozycjonują się gorzej (np. z końcówką .info). Warto więc postawić na krótkie, proste rozszerzenie, które wzbudzi zaufanie odbiorców, np. .pl czy .com.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Wybierając nazwę domeny dla swojej strony, często zadajemy sobie pytania, czy odpowiednim wyborem będzie domena z polskimi znakami. Nasza odpowiedź brzmi: nie. Nie tylko dlatego, że wyszukanie jej za granicą będzie graniczyło z cudem, ale również po to, by przypadkiem nie robić reklamy innej firmie. Użytkownicy przyzwyczajeni są bowiem do nazw witryn pozbawionych polskich znaków i może zdarzyć się, że zamiast wejść na naszą stronę, odwiedzą konkurencję.
Używane domeny niewątpliwie mają wpływ na pozycjonowanie strony i może on być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Pamiętajmy jednak, że nie jest decydujący i to od zawartości naszej strony zależeć będzie jej pozycja w wyszukiwarkach Google. Warto zatem dołożyć starań, by jakość dostarczanego contentu była jak największa, a tym samym nasza pozycja w wynikach wyszukiwania – jak najwyższa.