Blog o SEO/SEM i SM Agencja PiRmedia. Skuteczne i techniczne porady o działaniach marketingowych. Blog o Pozycjonowaniu I Optymalizacji Stron"/>



Blog

Kategorie

Zapytaj o ofertę

Dowiedz się, co możemy zrobić dla Twojej Firmy

Przejdź do oferty
sty 15, 2018

Przyjazny URL – czym jest url i jak powinien prawidłowo wyglądać? Url ma wpływ na pozycjonowanie

Przyjazny URL – czym jest url i jak powinien prawidłowo wyglądać?

Adres URL to jeden z podstawowych identyfikatorów każdej witryny internetowej oraz jeden z elementów które mają wpływ na pozycjonowanie. Co ciekawe, adresów, czyli domen jest zdecydowanie więcej niż samych stron. Dzieje się tak dlatego, że jedna strona może identyfikować się wieloma adresami. Ważny jest fakt, że URL odgrywa szczególną rolę w przypadku pozycjonowania stron. Jeżeli jest poprawnie skonstruowany mówimy, że jest przyjazny SEO. Czym zatem charakteryzuje się dobry adres URL?

Czym dokładnie jest URL?

 

URL jest ujednoliconym formatem identyfikacji zasobów w sieci. Najczęściej kojarzymy go ze stronami internetowymi, jednak może on skrywać zarówno aplikacje webowe, jak i dostęp do panelu administracyjnego serwera wirtualnego.

 

Jak wcześniej wspomnieliśmy, adres URL jest ujednolicony, co oznacza, że ma stałą konstrukcję. Początek takiego adresu zawsze stanowi nazwa protokołu. Znaczna część stron internetowych korzysta z protokołu HTTP lub HTTPS i taki też skrót widnieje na początku większości adresów. Następnie mamy nazwę hosta, czyli unikalny adres serwera. Może on występować zarówno pod postacią domeny, jak i adresu IP. Ostatnim elementem jest ścieżka dostępu do zasobów. Krótko mówiąc, jest to odniesienie do katalogu, w którym znajdują się interesujące nas dane.

 

Warto pamiętać, że wskazanie ścieżki nie jest obowiązkowe. Jeżeli nie użyjemy w adresie bezpośredniego odniesienia do katalogu, przeglądarka wyświetli podstawową zawartość danego serwera, zazwyczaj znajdującą się w katalogu public_html.

 

URL przyjazny pozycjonowaniu stron

 

Adres URL jest przyjazny pozycjonowaniu stron wtedy, gdy jest krótki, nieskomplikowany i łatwy w zapamiętaniu. Dzięki temu zarówno użytkownicy, jak i robot Google będą mieli znacznie ułatwione zadanie poruszania się wewnątrz witryny. Ponadto przejrzysta nawigacja może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce.

 

W standardzie jednak wiele systemów CMS, czy nawet sam serwer generuje długie, mało praktyczne adresy, które natychmiast powinny ulec zmianie. Dokonać tego możemy w panelu administracyjnym strony lub za pomocą modułu Rewrite będącego elementem składowym serwera Apache.

 

Prawidłowo skonstruowany adres URL zawiera jak najmniej elementów, ale jednocześnie bardzo precyzyjnie wskazuje na zawartość danej witryny. Poniżej prezentujemy kilka wariantów adresu URL, który jest przyjazny pozycjonowaniu stron.

 

http://www.mojastrona.pl/przykladowy-adres-url

 

http://www.mojastrona.pl/dane/strona1.php

 

http://mojastrona.pl/artykuly/tech/iphone-x-recenzja

 

Przyjazny URL – jak go stworzyć

 

Administratorzy zarządzający stroną wyposażoną w system CMS mają zdecydowanie ułatwione zadanie, ponieważ oprogramowanie tego typu w znacznej większości umożliwia dokonanie odpowiednich zmian właśnie z poziomu panelu administracyjnego. Wtedy wszystko sprowadza się jedynie do wybrania odpowiedniej reguły tworzenia adresów i zmiany automatycznie wchodzą w życie.

 

W przypadku braku systemu zarządzania treścią jesteśmy zmuszeni do wykorzystania modułu Rewrite, a także pliku .htaccess. W pierwszej kolejności należy włączyć omawiane narzędzie. Dokonać tego możesz w panelu administracyjnym swojego hostingu. Teraz przejdź do pliku .htaccess i napisz odpowiednie reguły, które będą definiowały nowe adresy Twojej strony internetowej. Rozwiązanie to polecane jest jednak osobom, które znają PHP na bardzo dobrym poziomie. Podczas tworzenia kolejnych reguł konieczne może okazać się wykorzystanie zaawansowanych komend, czy nawet odwołanie do bazy danych, dlatego warto mieć w tym zakresie odpowiednio dużą wiedzę.

 

Pozycjonowanie stron jest bardzo złożonym procesem obejmującym nie tylko działania poza stroną internetową, ale również wewnątrz niej. Jednym z nich jest ustalenie odpowiednich, przyjaznych SEO adresów URL, które będą krótkie i łatwe w zapamiętaniu. Jednak, aby przeprowadzić zmianę URL-i w ramach witryny, konieczne jest posiadanie rozbudowanego systemu CMS lub odpowiedniej wiedzy, gdyż nieumiejętne wykorzystanie modułu Rewrite może zakończyć się poważnymi problemami w działaniu witryny.

Podobał ci się artykuł ? - Zobacz naszą ofertę

Komentarze

Dodaj komentarz

Powrót
Zapisz się do newslettera
Aby być na bieżąco!

Partnerzy