Blog o SEO/SEM i SM Agencja PiRmedia. Skuteczne i techniczne porady o działaniach marketingowych. Blog o Pozycjonowaniu I Optymalizacji Stron"/>



Blog

Kategorie

Zapytaj o ofertę

Dowiedz się, co możemy zrobić dla Twojej Firmy

Przejdź do oferty
lis 7, 2017

Jak optymalizować stronę internetową - pozycjonowanie stron samemu

Pozycjonowanie jest łatwiejsze z przyjazną stroną dla wyszukiwarek

 

Odpowiednie optymalizowanie stron internetowych pozwala uzyskiwać im coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się na zyski, jakie ze swojej działalności osiągają firmy, których własnością są strony WWW, na które trafiają użytkownicy internetu. Podpowiadamy, jakich błędów w pozycjonowaniu unikać, w jaki sposób budować strony internetowe, przyjazne wyszukiwarkom i z jakich narzędzi przy tym korzystać. Zapraszamy do lektury.

SEO - co to takiego?

SEO (Search Engine Optimization) to - wraz z PPC (Pay Per Click) - składowe elementy SEM (Search Engine Marketing). Choć bez rozszyfrowania trzyliterowych skrótów, sprawa może wydawać się skomplikowana, nie do końca taka jest. Definicję SEM można opisać krótkim równaniem:

 SEM = SEO + PPC. SEM to marketing w wyszukiwarkach internetowych, a więc wszystkie działania promocyjne, realizowane w wyszukiwarkach (np. Google) - zarówno te płatne (PPC), jak i organiczne (SEO). PPC oznacza reklamę w internecie rozliczaną w modelu płatności za kliknięcia w link sponsorowany przez użytkownika sieci (w Polsce występującą najczęściej w formie Google AdWords). SEO to z kolei optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, którą w Polsce najczęściej określa się, jako pozycjonowanie. Jest długofalowym procesem, polegającym na poprawie ilości i jakości ruchu, jaki trafia na stronę internetową i którego efektem ma być osiągnięcie jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

 

schemat porównawczy jak dzielimy seo  

Źródło: Opracowanie własne

 

Aby jeszcze bardziej rozjaśnić temat, warto omówić go na realnym przykładzie. Załóżmy, że poszukujemy opon samochodowych na zimę. W tym celu postanawiamy skorzystać z wyszukiwarki internetowej, której zadajemy zapytanie, wpisując kluczową frazę, jaka nas interesuje: "opony zimowe". Po krótkiej chwili wyszukiwarka ukazuje nam prawie 2 miliony wyników, z czego na pierwszej stronie, na której się znajdujemy, jest ich kilkanaście. Większość z nas nie przejdzie już na kolejne strony wyników, dlatego skupmy się na pierwszej stronie. W pierwszej kolejności, naszym oczom pokazują się płatne wyniki, pochodzące z kampanii linków sponsorowanych. Oznaczone są etykietami "Sponsorowane" i "Reklama". Pierwsze z nich zaprezentowane są w formie graficznej i przenoszą bezpośrednio do sklepów internetowych, w których możemy zakupić interesujący nas model. Drugie - do złudzenia przypominają organiczne wyniki wyszukiwania, które pojawiają się zaraz pod nimi, dzięki prowadzeniu działań optymalizujących strony WWW. Gdyby nie fakt, że tuż przy adresie URL widnieje oznaczenie "Reklama", nie zauważylibyśmy różnicy.

 jak wygląda wyszukiwarka google przykłady form i wyświetlanych reklam

 

Źródło: Google

 

Najczęstsze błędy w budowie stron internetowych

Niestety, o wiele częściej niż wzorowe, budujemy strony internetowe pełne błędów, które ani trochę nie pomagają w ich pozycjonowaniu. Lista wcale nie drobnych grzeszków jest pokaźna.

- W adresach URL używamy znaków specjalnych (?, !, & itd.), przez co linki bezpośrednie nie są wcale przyjazne.

- W adresach URL, do łączenia słów, zamiennie używamy myślników i podkreślników, nie zdając sobie sprawy, że pierwsze z nich odczytywane są przez wyszukiwarki, jako znaki oddzielające od siebie dwa słowa, podczas gdy drugie - jako faktyczne łączniki.

- W adresach URL używamy dużych liter, nie zdając sobie sprawy, że może to spowodować zduplikowanie się adresu i problemy z indeksowaniem go przez roboty wyszukiwarek.

- W adresach URL używamy polskich znaków, które wyświetlają się później w formie symboli niczym nieprzypominających pierwotnego zapisu.

- Zapominamy o linkowaniu wewnętrznym, nie odnosząc użytkowników do powiązanych stron w naszej witrynie, przez co często bardzo szybko tracimy ich uwagę i obecność.

- Chcąc linkować wewnętrznie, w obrębie swojej strony WWW, nie używamy odpowiednich anchorów, zawierających frazy kluczowe, tylko słowa mające skłonić czytelnika do wykonania jakiejś akcji (np. "czytaj dalej", "tutaj", "kliknij").

- Zapominamy o User Experience (UX), czyli wszystkim tym, czego doświadcza użytkownik, odwiedzając naszą stronę internetową i co powinno mieć dla niego jak najbardziej przyjazną formę.

- Nie monitorujemy sposobu, w jaki użytkownicy poruszają się po naszej stronie internetowej, przez co nie możemy analizować ich zachowań i wdrażać poprawek w budowie witryny.

- Nie stosujemy breadcrumbsów, przez co nie tylko utrudniamy nawigację użytkownikom (np. dlatego, że nie wracają oni do dokładnie tej strony, którą przeglądali poprzednio), ale również zaniedbujemy linkowanie zewnętrzne.

- Zamiast identyfikować sesje poprzez ciasteczka, robimy to poprzez adresy URL.

- Nie aktualizujemy strony, czym zniechęcamy zarówno użytkowników, którzy byliby skłonni do systematycznego odwiedzania nas (gdyby wiedzieli, że czekają na nich nowe treści) oraz roboty wyszukiwarek, które rzadziej i wolniej indeksują naszą witrynę.

- Nie zwracamy uwagi na to, jak długo ładuje się nasza strona, czym nie tylko doprowadzamy do szału użytkowników ją odwiedzających, ale również generujemy sobie ujemne punkty od robotów Google, które szybkość ładowania się strony WWW uznają za jeden z najważniejszych czynników rankingu.

- Nie sprawdzamy, czy nasza strona jest cały czas dostępna dla użytkowników (Uptime), przez co często tracimy kilkadziesiąt minut do kilku dni, kiedy w ciągu miesiąca nasza strona zwyczajnie nie działa, przez co nie generuje nam sprzedaży, ani - co za tym idzie - zysku.

- Zapominamy o optymalizowaniu grafik na stronie internetowej, co objawia się brakiem opisów obrazków w tagu alt, a co za tym idzie - niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

- Nie tworzymy kategorii i podkategorii, które (pod warunkiem, że są odpowiednio nazwane, a nazwa oddaje to, co się w nich znajduje) - wieńczone odpowiednim opisem, z zawartymi w jak najbardziej naturalny frazami kluczowymi - przykuwają uwagę użytkownika i dają nam chody u robotów Google.

- Nie przypinamy w szczycie stron i podstron wpisów, w których zawarte są najbardziej adekwatne słowa i frazy kluczowe, związane z naszą stroną WWW.

- Zamiast podkatalogów (adres URL z podadresem po "/", np. przykladowastrona.pl/podkatalog), używamy subdomen (adres URL z podaresem przed adresem strony głównej, np.: subdomena.przykladowastrona.pl), nie zdając sobie sprawy, że te drugie mogą być czytane przez wyszukiwarki, jako zupełnie odrębne strony WWW.

- Duplikujemy treści z innych stron, zamiast publikować unikatowe teksty.

- Zapominamy o przekierowaniu 301 (ze strony w wersji bez WWW na stronę z wersją WWW i na odwrót), przez co roboty Google odczytują całą sytuację, jako powielenie treści 1:1.

- Zapominamy o tym, że strona WWW nie powinna być zbiorem słów kluczowych, tylko wartościową treścią dla użytkownika, który ją odwiedza.

Struktura strony WWW przyjaznej pozycjonowaniu

Jak zatem powinna wyglądać strona internetowa, którą w łatwy sposób można optymalizować? Odpowiedź zawiera się w kilkunastu poniższych poradach.

1.  Powinniśmy stosować zwięzłe, przyjazne linki z frazami kluczowymi.

2.  Powinniśmy przekierowywać z adresów PHP na stronę 301.

3.  Strona internetowa powinna się ładować poniżej 1,5 sekundy.

4.  Optymalizować powinniśmy nie tylko treści tekstowe, ale tez obrazki, które powinny być odpowiednio opisane.

5.  Powinniśmy optymalizować meta tagi (meta description) i nagłówki.

6.  Powinniśmy, jak ognia, unikać duplikatów treści - zewnętrznych i wewnętrznych.

7.  Anchory w stronach linkujących (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) powinny zawierać słowa kluczowe.

8.  Powinniśmy tworzyć podstrony, nagłówki, śródtytuły.

9.  Powinniśmy utworzyć mapę strony (zgodną z zaleceniami Google).

10.  Powinniśmy unikać stosowania flash'a i JavaScriptu.

11.  Budujmy stronę WWW pod długi ogon.

 

 

jak opisywać meta description 

Źródło: Google

 

Struktura strony internetowej powinna być jak najbardziej intuicyjna dla użytkownika, który ją odwiedza. Nie powinien on mieć żadnych problemów z nawigacją, a więc z poruszaniem się po stronie WWW i znajdowaniem interesujących go informacji. Dzięki przyjaznej strukturze witryny, nie tylko sprawimy, że nasi obecni i potencjalni klienci będą chcieli przebywać na nich dłużej i wykażą większą skłonność do skorzystania z naszej ofert (zwłaszcza, gdy prowadzimy sklep internetowy), ale również o wiele łatwiej będzie nam taką stronę pozycjonować.

Narzędzia przydatne w pozycjonowaniu

Na szczęście istnieje szereg narzędzi, które są bardzo pomocne w pozycjonowaniu stron internetowych. Poniżej prezentujemy te najważniejsze, z których powinien korzystać każdy właściciel lub administrator strony.

 

Narzędzia do monitorowania pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach:

- Webpozycja
- Stat4seo

 

Narzędzia do analizy stron internetowych:

- Screaming Frog SEO Spider Tool                                                                                                                                                                                                                                             
- Seoptimer
- Senuto

 

Narzędzia do sprawdzania szybkości ładowania się strony internetowej:

- PageSpeed Insights
- Mobile Weebsite Speed Testing Tool
- GTMetrix
- Pingdom
- WebPageTest
- Dareboost

 

Narzędzia do monitorowania Uptime'u:

- UptimePal
- Uptime24
- Uptime Monitor
- Sukces Strony
- Serwerstatus

 

Narzędzia do sprawdzania unikalności tekstów na stronie WWW:

- CopyScape
- Youboost
- Dupliker
- Plagiator

 

Narzędzia do analizy konkurencji:

- Ahrefs.com
- SeoSpyGlass
- Market Samurai
- Semstorm
- SimilarWeb

 

Narzędzia do kompresji danych:

- GIDNetwork

 

Narzędzia do eye trackingu/mapy cieplne:

- Hotjar
- Clicktale
- DugWood
- CrazyEgg
- Heatmap

 

Narzędzia do badania UX/UI:

- TryMUIy
- Woopra
- Polldaddy
- Pidoco

 

Narzędzia do projektowania UX/UI:

- UXPin
- Wireframe.cc
- Gliffy
- Axure
- Balsamiq
- Moqups
- Pencil Project
- WebZap
- Jumpchart
- Creately
- HotGloo

 

Narzędzia do pozyskiwania i monitorowania linków:

- WhitePress
- Brand24
- SentiOne
- Monitori

 

Narzędzia do generowania map XML:

- G Sitemap Generator
- XML Sitemaps

 

Pozycjonowanie stron internetowych a social media

Media społecznościowe od dobrych kilku lat zdobywają serca użytkowników internetu. Często przenoszą oni do nich praktycznie całą swoją działaność w sieci. Social media to również świetny sposób na zdobywanie linków, tak ważnych w pozycjonowaniu. Internauci dzielą się między sobą wartościowymi treściami, udostępniając je np. na swoich profilach czy w grupach. Oto, dlaczego poszczególne portale społecznościowe powinny zainteresować właścicieli i administratorów stron WWW, którzy zamierzają dbać o SEO:

- Facebook - to portal z największą ilością użytkowników - szanse na zebranie jak największej ilości linków są tutaj najbardziej prawdopodobne,

- Google+ - to portal Google, dlatego pozwala na najszybsze osiągnięcie SEO rezultatów,

- Twitter - popularne hashtagi są widoczne w wynikach wyszukiwania,

- Pinterest - pozwala na wykorzystywanie słów kluczowych w najbardziej naturalny sposób,

- LikendIn - pozwala na linkowanie z udostępnianych publikacji.

Warto również podpiąć wtyczki do mediów społecznościowych na naszej stronie internetowej. Dzięki temu budowanie społeczności wokół naszej marki będzie obustronne. Dodatkową rzeczą, jakiej możemy się podjąć, jest podpięcie Google Analytics pod firmowe social media. Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco śledzić przepływ ruchu z udostępnianych linków. Choć działania w mediach społecznościowych nie przełożą się w spektakularny sposób na pozycjonowanie, z pewnością nie zaszkodzą, stając się całkiem wartościowym sposobem na dopełnienie tradycyjnej wersji SEO, gdyż po dłuższym czasie staną się zauważalne w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy tylko, by wszystkie publikowane treści udostępniane były publicznie, ponieważ roboty wyszukiwarek "widzą" nasze profile w taki sposób, jak gdyby byli niezalogowanymi użytkownikami.

SEO - zająć się tym samemu, czy zlecić profesjonalistom?

SEO jest procesem długofalowym. Oznacza to, że choć nie zobaczymy jego rezultatów w mgnieniu oka, to - przy odpowiednich działaniach - będziemy mogli się nimi cieszyć przez dłuższy czas (chociażby w porównaniu z wynikami płatnych kampanii PPC). Żeby zająć się pozycjonowaniem samemu, musimy posiąść nie tylko umiejętności i chęć poszerzania wiedzy na ten temat, ale również czas, który będziemy mogli poświęcić na optymalizowanie naszej strony internetowej. W wielu przypadkach musiałoby się to wiązać ze sporym ograniczeniem pozostałej działalności, jaką do tej pory prowadziliśmy i całkowitym poświęceniem swojej uwagi systematycznemu szkoleniu swoich umiejętności z dziedziny SEO i testowaniu ich na witrynie. O wiele łatwiej jest zwrócić się o pomoc do firmy, której specjalizacją jest pozycjonowanie stron więcej informacji oraz ofertę można uzyskać w zakładce - pozycjonowanie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, pracy z klientami z różnych branż i aktualizowaniu swojej wiedzy na bieżąco, pracownicy firm SEO mogą w o wiele szybszym czasie - niż ktoś, kto dopiero wkracza w świat pozycjonowania - dostarczyć nam pożądanych efektów, dzięki którym znajdziemy się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe.

Podobał ci się artykuł ? - Zobacz naszą ofertę

Komentarze

Dodaj komentarz

Powrót
Zapisz się do newslettera
Aby być na bieżąco!

Partnerzy