Blog
Kategorie
cze 14, 2022
Kampania email marketingowa w rozliczeniu SUC - Jak dobrać odpowiedniego partnera do wysyłki meilingu
Kampania mailingowa.
Kampania email marketing polega na prowadzeniu działań rozpowszechniających daną firmę, jej usługi lub towarów. Jest elementem zwiększającym widoczność i rozpoznawalność w sieci. Opiera się na długofalowych relacjach, informujących potencjalnych Klientów o działaniach firmy i nowościach, jakie może zaproponować. Mailing może być prowadzony na podstawie takich kampanii jak: newslettery, autorespondery lub wysyłanie katalogów sprzedażowych. W rRozliczeniu SUC, czyli success for unick clicks, co oznacza płatność za nieszablonowe przejścia na stronę,
Newsletter.
Newslettery są jedną z najczęściej prowadzonych akcji marketingowych, polegającą na dostarczaniu wiadomości tekstowych, dotyczących aktualnych nowości, promocji czy specjalnych bonusów, uprawniających do zniżek na zakupy lub usługi. Kampania mailingowa dotycząca takiej formy reklamowania się, odnosi w dużym stopniu pożądane efekty, ponieważ odbiorca w wyniku przeczytania wiadomości otrzymuje w zamian korzyść.
Autorespondery.
Automatyczne wiadomości jakimi są auturespondery, stanowią formę podtrzymania kontaktu z odbiorcą. Najczęściej mają postać skryptu o wcześniej zaplanowanej treści. Z pomocą sutorespondera można rozsyłać podziękowania za odwiedzenie strony lub sklepu, przeprowadzać ankiety, sugerować kontakt w przyszłości i zachęcać do ponownych odwiedzin lub zakupów. Autorespondery są również formą kontaktu z potencjalnym Klientem, w trakcie czasu wolnego od pracy. Informują bowiem o przewidywanym czasie ewentualnej obecności. Treść zawarta w autoresponderach może mieć formę oficjalną i powinna przede wszystkim zawierać tekst niecodzienny i niepowtarzalny. Ważnym jest też, by automatyczna odpowiedź, była odsyłana w chwilę po otrzymaniu wiadomości e-mail od domniemanego zainteresowanego.
Katalogi sprzedażowe.
Skuteczny e-mail marketing może posiadać również formę prezentacji firmy, która zawiera spis proponowanych produktów lub oferowanych usług. Dobrze przygotowany katalog sprzedażowy powinien cechować się: estetycznym, “przyciągającym wzrok” wyglądem i zwięzłą, rzetelną, ale ograniczoną treścią. Szatą graficzną i zdjęciami, które wywołają zainteresowanie.
Skuteczny e-mail marketing – podstawowe warunki wysyłki i poczytności.
Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia kampanii e-mail marketingu są zgody potencjalnych Klientów na otrzymywanie wiadomości. Ponieważ wyraźnie wskazują na to przepisy o ochronie danych osobowych wchodzących w skład zapisów RODO. Zgoda potencjalnego Klienta na przetwarzanie danych osobowych otwiera wrota do stałego kontaktu i przesyłania maili informacyjnych i reklamowych.
Podstawą zainteresowania treścią potencjalnego nabywcy lub użytkownika jest chwytliwy, krótki temat, który przyciągnie uwagę. I skłoni odbiorcę do przeczytania wiadomości. W przeciwnym razie wiadomość najprawdopodobniej wyląduje w koszu jako zwykły spam.
Dodatkowo, wiadomości marketingowe nie mogą być długie. Ich podstawowym zadaniem jest bowiem rozbudzenie ciekawości konsumenta i zachęcenie go do odwiedzenia strony www. lub e-sklepu. Kolejnym elementem wpływającym na skuteczny e-mail marketing jest spersonalizowanie wiadomości, tak by potencjalny Klient odczuł, że jest traktowany indywidualnie i wyjątkowo.
Skuteczny email marketing-skuteczność kampanii.
Ogromnym problemem dla swobodnej reklamy firmy przy pomocy kampanii mailingowych jest bezsensowna wysyłka “w ciemno”. Większość takich wiadomości traktowana jest bowiem przez dostawców poczty elektronicznej jako spam i najczęściej trafia nieodczytana do kosza. Dzieje się tak głównie z uwagi na sposób, w jaki dostawcy poczty odbierają adres IP, z którego wysyłane są wiadomości. Do badań, które kwalifikują daną wiadomość do spamu, wykorzystywany jest wskaźnik Sender score, który określa reputację nadawcy, jako rzetelnego nadawcy. Program opiera się na ocenie w skali od 0 do 100 i ocenia takie wskaźniki jak między innymi:
• skargi związane z rozsyłaniem spamu,
• ilość obcych użytkowników, do których wysyłane są e-maile
• czy widoczność na czarnych listach branżowych.
Jak zatem prowadzić skuteczną kampanię e-mail marketingową?
Własna lista adresowa.
Podstawą skutecznego mailingu jest rozsyłanie wiadomości do potencjalnie zainteresowanych Klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości. Dlatego bardzo istotne jest, by wytrwale budować własną listę adresową, w czym skutecznie może pomóc formularz zapisu na newsletter. W przypadku prowadzenia działalności handlowej dobrze sprawdza się też ogłaszanie promocji i obniżek cenowych w mediach społecznościowych. Dobrym pomysłem na pozyskanie adresów e-mail, w przypadku działalności usługowej bądź szkoleniowej jest też propozycja pobrania bezpłatnego poradnika w formie e-booka, bądź zorganizowanie webinaru. Ponadto przy tworzeniu wartościowej listy mailingowej bezsprzecznie należy pamiętać o wymogu potwierdzenia adresu i poinformowaniu o możliwości wypisania się z listy.
Reasumując, wysokiej jakości baza adresowa, zebrana w legalny sposób, za zgodą odbiorcy, jest podstawą skutecznej kampanii i niskiego wskaźnika zgłoszeń spamu badanego przez Sender score.
Cele marketingowe.
Podstawowym celem mailingu jest oczywiście zwiększenie sprzedaży. Nie mniej jednak, decydując się na e-mail marketing, nie można zapominać o budowaniu świadomości marki. Ponadto bardzo ważnym aspektem jest indywidualne podejście do każdego potencjalnego Klienta, zatem kolejnym krokiem niezbędnym do skutecznego e-mail marketingu jest forma zwracania się do odbiorcy przesyłanej wiadomości.
Personalizacja wysyłanych wiadomości.
Używając w mailach imienia odbiorcy, pozyskujesz jego większą uwagę. I co najważniejsze sprawiasz, że odbiorca nie czuje się jednym z wielu na liście. Nie jest kolejnym adresem, wykorzystanym do pozyskania większej liczby zainteresowanych.
Storytelling.
Storytelling jest formą marketingu narracyjnego. Opiera się na budowaniu więzi z potencjalnym Klientem za pomocą krótkich, ale wciągających opowieści o markach i produktach. Mogą to być krótkie opowieści o historii marki, pisane językiem korzyści lub opinie dotychczasowych Klientów. Zaletą stosowania storytellingu jest też fakt, iż nie jest on typową, nachalną reklamą, lecz krótką historią, której zadaniem jest wzbudzenie emocji i zaangażowania. Może on również okazać się pomocny do zebrania o odbiorcach informacji, które posłużą jako baza do zastosowania taktyki określanej jako e-mail marketing behawioralny, który polega na poznaniu użytkownika, jego preferencji, wieku płci czy miejsca zamieszkania. I późniejszego segmentowania grup Klientów.
CTA, czyli Call To Action.
CTA jest niezawodną formą wzbudzenia zainteresowania i zaangażowania odbiorcy. Najczęściej Call To Action przybiera formę podlinkowanego do strony docelowej wyrażenia, z jednoznaczną zachętą do podjęcia pożądanej aktywności. Jednakże taka forma reklamy powinna występować w ograniczeniu. Nadmiar CTA może bowiem wywołać uczucie osaczenia i doprowadzić do zniechęcenia odbiorcy.
Spam-wróg numer jeden.
Unikanie spamu jest podstawą skutecznego e-mail marketingu. Celem trafienia z wiadomością do skrzynki odbiorczej, wysyłana wiadomość powinna zostać zaopatrzona w dane nadawcy i w “chwytliwy”, intrygujący, ale krótki tytuł. Bardzo istotnym jest również zachowanie umiaru w składaniu obietnic zawartych w tytule. Najważniejszym jest, by temat ściśle nawiązywał do treści wiadomości.
Testy antyspamowe.
Ważnym elementem, który wpływa na ograniczenie wpadania maili do skrzynek spamu, są testy antyspamowe. Analizatory spamu chroniąc przed trafieniem do niechcianego folderu, badają treść wiadomości i wskazują elementy wymagające poprawy. Rezultat testu podawany jest w skali od 0% do 100%. Bliższe zeru wyniki oznaczają dobrą jakość treści. Z kolei wyniki powyżej 90% oznaczają treść, która najprawdopodobniej zostanie sklasyfikowana jako typowy spam.
Wskaźnik otwarć poczty e-mail.
Kolejnym bardzo istotnym elementem, pozwalającym na dogłębną analizę efektywności kampanii e-mailingowej jest wskaźnik Open rate -, w skrócie OR. Pozwala on kontrolować ilość otwarć wiadomości, w stosunku do liczby rozesłanych maili. Efektywność natomiast sprawdza Click-through rate, w skrócie CTR, czyli procentowy stosunek pomiędzy liczbą kliknięć i ilością wysłanych wiadomości oraz statystyką ilości osób, które wypisały się z listy.
Analizując statystyki OR i CTR należy się liczyć z faktem, że wraz ze wzrostem adresów w bazie, maleje ilość otwarć. Ponadto najlepszym parametrem porównawczym statystyk jest ich porównanie z dotychczasowymi wynikami wcześniejszych raportów. Jeżeli wyniki z raportów wykazują tendencję wzrostową, oznacza to, że zawartość wiadomości posiada atrakcyjną dla odbiorców treść i efektywność kampanii zmierza w dobrym kierunku. Natomiast spadające wyniki statystyk oznaczają, iż przede wszystkim efektywność treści wzbudza mierne zainteresowanie bądź segmentacja odbiorców jest nieprawidłowa.
Segmentacja Klientów.
Odpowiednia kwalifikacja Klientów stanowi w dużym stopniu klucz do otwieralności wiadomości. Podział bazy subskrynentów należy przeprowadzać w oparciu o takie dane jak: płeć, zainteresowania, lokalizacja i stopień lojalności. Są to elementy e-mail marketingu behawioralnego. Ponadto segmentacja Klientów niesie ze sobą takie korzyści jak: efektywniejsze zarządzanie mniejszymi grupami z listy. Możliwość zaszeregowania do danej grupy pod kątem zainteresowań. Selekcję osób, które najczęściej podejmują pożądane działania.
Czas wysyłanych e-maili.
Decydując się na kampanię mailową, warto również przeprowadzić statystykę czasu dnia, w której wysłane maile mają największą otwieralność. Analizując godziny, w których warto przeprowadzać wysyłkę maili, należy wziąć pod uwagę wyniki badań przeprowadzone przez Get Response. Ponieważ według nich najlepsze wyniki osiągają wiadomości wysyłane w godzinach wieczornych, pomiędzy godziną 19.00, a 20.00. Nie bez znaczenia jest także dzień tygodnia. Ponieważ w rezultacie przeprowadzonych badań najbardziej efektywnym dniem okazał się dzień wolny od pracy, czyli niedziela. Natomiast dobre wyniki otwieralności i poczytności maili rozpoczynają się już od wiadomości wysyłanych w czwartek.
Samodzielne uruchamianie kampanii mailingowej.
Planując kampanię mailingową, ważne jest, by wybór narzędzia rozwiązywał kwestię prostego i szybkiego rozsyłania wiadomości. Nie mniej ważnym aspektem jest też możliwość bieżącego analizowania zachowań odbiorców, by w czasie rzeczywistym mieć z nimi kontakt. I w odpowiednim momencie móc zaproponować zakup. Realizując kampanię na własnej bazie adresów najlepszym rozwiązaniem, jest samodzielne rozsyłanie wiadomości. Jednakże prowadzenie kampanii z własnego konta pocztowego, w krótkim czasie zaowocuje zablokowaniem poczty. Dlatego warto w takim przypadku rozważyć opcję skorzystania z usług platform do e-mail marketingu. Ewentualnie pokusić się o własny serwer pocztowy.
Druga opcja jest wprawdzie bardziej opłacalna finansowo. Jednakże wymaga szerokiej wiedzy technicznej i dużych czasochłonnych nakładów pracy, związanych przede wszystkim z konfiguracją serwera.
Natomiast platformy do mailingu posiadają szereg narzędzi pozwalających na skrócenie czasu poświęconego na tworzenie wiadomości i bazy adresowej. Są one bowiem zautomatyzowane i intuicyjne. I przede wszystkim nie wymagają posiadania rozległej wiedzy technicznej.
Wybór partnera.
Rozważając wybór partnera do kampanii mailowej, należy wpierw wyraźnie określić oczekiwania w stosunku do narzędzi stanowiących pomoc w kampanii. Ocenić wielkość bazy adresowej, zaplanować częstotliwość wysyłki, metodę tworzenia wiadomości i przede wszystkim ukształtować plan działania. Większość narzędzi pozwala w szybkie wgranie bazy adresów i dopasowanie pól zbierających dodatkowe informacje o odbiorcach. Każde z narzędzi jest również pomocne w weryfikacji poprawności adresów e-mail. Elementem wymagającym rozważenia jest możliwość filtrowania, oznaczania i segmentowania odbiorców na podstawie ich dotychczasowej aktywności. Kolejnym elementem, który wymaga analizy wyboru narzędzia do mailingu, jest kreator wiadomości. Jest to istotne z punktu składowych, jakie mają zostać zawarte w wiadomościach. Ponieważ inne narzędzia posłużą w przypadku korzystania z usług grafików, którzy przygotują pliki html i inne do tworzenia szaty graficznej za pomocą gotowych szablonów.
Kolejne aspekty wyboru.
Kolejnym atrybutem wymagającym analizy przed dokonaniem wyboru partnera do e-mailingu są etapy wysyłki, których wymaga dane narzędzie. Konkretnie dotyczy to obowiązkowych faz takich jak: przygotowanie bazy adresów, szablonów, przeprowadzenia testów antyspamowych, próbnej wysyłki i planowanego kolportażu. Dobrym wyjściem jest wybór narzędzia, które automatycznie może dopasować grupę odbiorców do danej treści. Jest to bardzo istotnym elementem wyboru. Głównie z uwagi na fakt, że większość narzędzi umożliwia automatyczne tworzenie segmentacji, grup docelowych i nadawanie tagów. Jednakże nie każde narzędzie posiada opcję filtrowania bazy bezpośrednio przed wysyłką.
Raporty podstawą analizy.
Pod uwagę należy też wziąć możliwość dowolnego dostępu do raportów mierzących efektywność kampanii. Dobre narzędzie bowiem, umożliwi weryfikację w dowolnej chwili i z każdego miejsca. Ważnym jest też, by umożliwiało oddzielne odczytywanie raportów dla każdej wysyłki i zbiorcze dla całej kampanii. Warto zwrócić w tym przypadku uwagę na narzędzia z rozbudowanym modułem raportowania. Pozwalają one bowiem na głęboką analizę nie tylko samych wysyłek, ale także subskrynentów. I ostatnim ważnym komponentem narzędzi do e-mail marketingu są programy do testowania. Do ważnych kwestii przy wyborze odpowiedniego narzędzia do testowania należą cena i możliwość automatyzacji.
Krótkie podsumowanie.
E-mail marketing nie musi być skomplikowany. Wybór odpowiednich narzędzi nie należy wprawdzie do prostych. Jednakże podstawą działań jest skuteczna strategia marketingowa, następnie analiza, testowanie i optymalizacja kampanii. Bezsprzecznie ważna jest też dbałość o stosowanie się do dobrych praktyk, pracujących na pozytywną opinię. Celem nadrzędnym każdej kampanii jest zwiększanie zwrotu z inwestycji w działania marketingowe. I to w sposób zgodny z przepisami prawa i nienaprzykrzający się odbiorcom. Organizując kampanię z przestrzeganiem norm etycznych, można według badań przeprowadzonych w 2015 roku przez DMA osiągnąć zwrot z inwestycji sięgający poziomu 38 zł za każdą zainwestowaną złotówkę. Opłacalność prowadzenia kampanii e-mail marketingowych jest zatem niepodważalna. Grunt, by na etapie planowania pamiętać o wszystkich niezbędnych elementach i zasadach etycznych
Komentarze