Blog
Kategorie
kwi 12, 2022
Pozycjonowanie stron i Content Marketing co łączy te dwie usługi?
Każdemu, kto decyduje się na założenie własnej strony internetowej, niezależnie czy to firma, czy też prywatny przedsiębiorca, zależy na tym, by możliwie jak najwięcej klientów odwiedziło jego witrynę. Co w efekcie może przełożyć się w prosty sposób na zakup produktu lub usługi przez klienta, a tym samym - zysk. Dlatego bardzo ważnym jest zadbać o to, by to właśnie nasza strona pojawiała się pierwsza w wyszukiwarce. Ale jak to zrobić, skoro rynek dostarcza nam nie tylko klientów, ale również i konkurencję, która tak jak my - pragnie pozyskać dokładnie tych samych klientów?
Tutaj właśnie wkracza Content Marketing oraz pozycjonowanie stron, których głównym zadaniem jest wyniesienie naszej strony internetowej na sam szczyt wyszukiwarki Google. Aby w pełni zrozumieć, jak działa pozycjonowanie, trzeba najpierw zapoznać się z tym, jak działa sama wyszukiwarka Google i jej algorytmy. Znajomość wyszukiwarki pomoże nam odpowiednio dostosować witrynę w Sieci pod kątem jej budowy oraz treści tak, aby od razu trafiać w algorytmy Google i zajmować najwyższe pozycje podczas wyszukiwań klienta. A sposobów aby to osiągnąć jest wiele, dlatego warto poznać je wszystkie.
Jak działa Google
Niezaprzeczalnie to właśnie ta wyszukiwarka jest bezkonkurencyjnym gigantem. Blisko 90% zapytań trafia właśnie do wyszukiwarki Google. Dlatego właśnie znajomość jej algorytmów jest absolutnie niezbędna podczas pozycjonowania strony. Google wykorzystuje zaawansowany system rankingowy, za pomocą którego dostarcza najbardziej trafne i wartościowe wyniki wyszukiwania. Bierze pod uwagę wiele czynników takich, jak nagłówki, metatagi, unikalne treści, ale również analizuje stronę pod kątem jej kodu źródłowego, a nawet to czy witryna jest dostosowana do wyświetlania na urządzaniach o różnych rozmiarach wyświetlaczy. Tym, aby możliwie jak najbardziej przypodobać się algorytmom Google, zajmuje się właśnie pozycjonowanie.
Czym jest pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie (z ang. Search Engine Optimization - SEO lub Web Positioning) pozwala na zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce, a tym samym dotarcie do większej ilości użytkowników. Dobrze przeprowadzone pozycjonowanie może zapewnić duże ilości wejść na stronę, ale często jest to szereg działań długofalowych. Obejmują one między innymi:
• dobór odpowiednich słów kluczowych
• analiza i modyfikacja kodu źródłowego strony
• optymalizacja pod kątem zabezpieczeń i szybkości ładowania
• tworzenie unikalnych treści
• Link Bulding, czyli katalogowanie
Jak widać, to dość obszerny temat, dlatego wymaga dużo pracy, by jak najlepiej dostosować stronę internetową do algorytmów wyszukiwarki.
Słowa kluczowe
Użytkownik, wpisując w Google różnego rodzaju frazy, stara się odnaleźć to, na czym mu zależy. Zapytania te zazwyczaj nie są pełnymi zdaniami, raczej to zbiór najważniejszych słów, np. "dentysta leczenie kanałowe Wrocław". Są to słowa kluczowe, najczęściej wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę. Celem pozycjonowania jest określenie najlepszych słów kluczowych dla naszej witryny, a następnie umieszczenie ich w treściach na stronie oraz w jej kodzie źródłowym w taki sposób, aby algorytm wyszukiwarki je odczytał i wyświetlał witrynę w wynikach wyszukiwania, ilekroć wpisywane są odpowiednie słowa kluczowe.
Kod źródłowy strony
To, co prezentuje sama strona internetowa, to jedno. Ważne jest również to jak ona jest zbudowana oraz co zawiera jej kod źródłowy. A ponieważ to jeden z czynników, branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki, istotnym jest, aby nie zawierał on błędów, które uniemożliwiłyby wykluczenie witryny z wyników wyszukiwania. Kod źródłowy musi być przygotowany w taki sposób, by poprawnie wyświetlać stronę zarówno na monitorach komputerów, jak i urządzeniach mobilnych.
Optymalizacja kody strony, to w głównej mierze optymalizacja kodu HTML - języka umożliwiającego publikowanie treści w Internecie, tekstów, zdjęć, filmów, plików audio, czy tabel i linków. Ważne jest, by roboty indeksujące rozumiały treść, znajdującą się na danej stronie, bo to one decydują o widoczności witryny w Google.
Kod CSS odpowiada za wygląd strony oraz rozmieszenie poszczególnych jej elementów: layout, kolorystyka, fonty, etc. Umożliwia również adaptację strony do różnego typu urządzeń i wyszukiwarek.
Prędkość ładowania strony oraz SSL
Algorytm Google bada również między innymi to, jak sprawnie dana witryna się ładuje. Dlatego należy dbać o wysoki współczynnik ładowania strony. Może w tym pomóc sama optymalizacja kodu źródłowego, jak i szereg rozwiązań, np. paginacja, czyli podział dłuższych artykułów na stronę, przyspieszających ładowanie poszczególnych podstron.
Kolejnym bardzo ważnym elementem, którego nie powinno zabraknąć stronie internetowej, jest certyfikat SSL. Secure Socket Layer (SSL) jest narzędziem pomagającym chronić prywatne dane w Internecie. Mogą to być chociażby loginy, hasła, numery telefonów, czy kart kredytowych. Powinien być on stosowany wszędzie tam, gdzie użytkownik może podać swoje dane. Głównie są to sklepy internetowe, banki, portale społecznościowe itd. Dzięki SSL połączenie pomiędzy użytkownikiem, a serwerem jest szyfrowane, co uniemożliwia dostęp do danych osobom trzecim.
Unikalne treści
Właściciel witryny w Sieci powinien zadbać o niepowtarzalne, unikalne treści, pojawiające się na jego stronie. Chodzi zarówno o opisy produktów (na przykład w przypadku sklepów internetowych) lub usług, jak i treści umieszczanych na stronie w formie artykułów. Dotyczy to również publikowania tych samych treści na stronie internetowej oraz Instagramie, czy stronie na Facebooku. Chodzi o to, by publikowane rzeczy były możliwie jak najbardziej unikalne. Należy unikać duplikowania treści.
Link building - katalogowanie
Pozostała sprawa link buildingu, czyli pozyskiwania linków ze stron zewnętrznych. Algorytmy Google prowadzą ranking stron w zależności od jakości i popularności danej witryny. Oceniając naszą stronę internetową, bierze pod uwagę również linki, które kierują użytkowników na naszą stronę z innych źródeł. W zależności od popularności oraz jakości strony, z której prowadzi link do naszej witryny, niektóre przekierowania będą bardziej wartościowe dla algorytmów, a niektóre mniej. Właścicielom witryn powinno zależeć na umieszczaniu linków do swojej strony w możliwie najbardziej wartościowych witrynach.
Content Marketing - strategia w pozycjonowaniu
Skoro już wiemy, jak działa pozycjonowanie, możemy przejść do tego, czym jest Content Marketing (czyli Marketing Treści) i w jaki sposób łączy się on z pozycjonowaniem.
Celem Content Marketingu jest regularne tworzenie oraz dystrybucja treści, które będą atrakcyjne i przydatne. Ich zadaniem będzie zainteresowanie i utrzymanie określonej grupy odbiorców, a w efekcie - nakłonić ich do skorzystania z usługi lub zakupu danego produktu. Marketing treści opiera się na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą, co wyróżnia tę formę marketingu na tle jednostronnych przekazów reklamowych, a ze względu na rozwój oprogramowań blokujących reklamy graficzne oraz wideo, Content Marketing zyskał na popularności w ciągu ostatnich kilku lat.
Ta forma marketingu ma za zadanie nie zareklamować jedynie danej usługi, czy produktu. Jej głównym zadaniem jest utrwalenie u odbiorców świadomości marki oraz zwiększyć czas obcowania z nią przez adresata. Może przybrać wiele różnych form takich jak na przykład artykuły, podcasty, infografiki, czy poradniki. Ich zadaniem jest dostarczyć internautom pożądanych przez nich i co ważne, wiarygodnych informacji związanych z daną branżą.
Tekstowe formy Content Marketingu
Poza graficznymi, filmowymi, czy głosowymi formami treści, twórcy mają do dyspozycji różnego typu formy tekstowe. Do częstych z nich zaliczają się n.im.:
• blogi - tworzone w ramach witryny internetowej, mogą też istnieć pod niezależnym adresem
• poradniki - treść powiązana z danym produktem, porady dla kupujących
• wywiady - prezentacja marki w rozmowie
• artykuły eksperckie - pisane przez ekspertów z branży, nie tylko na temat danego produktu czy usługi
• opisy produktów - teksty o produktach, dopełniające informacje
Content Marketing, a pozycjonowanie strony
Istotnym zadaniem Marketingu Treści w Internecie jest optymalizacja dla wyszukiwarek. Dobrze przeprowadzony Content Marketing może znacznie pomóc w pozycjonowaniu witryny w wynikach wyszukiwania, tym samym zwiększając jej popularność. W procesie optymalizacji, to właśnie treści grają kluczową rolę. Powinny one zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Algorytmy Google badają również treść pod kątem jakości oraz wartości, dlatego wartość tekstu dla pozycjonowania często pokrywa się z wartością tekstu dla użytkownika.
Wysoko oceniane są teksty:
• poprawne językowo, bez błędów
• przejrzyste, podzielone na akapity, z nagłówkami i wypunktowaniami
• naturalne, nieprzesycone nadmiernie słowami kluczowymi
• oryginalne, niepublikowane nigdzie indziej
• urozmaicone materiałami dodatkowymi (np. wideo, zdjęcia)
Copywriting Content - treści na stronę oraz serwisy zewnętrzne
W dużym skrócie copywriting jest tworzeniem treści na potrzeby marketingu i reklamy. Treści te mają za zadanie przekonać odbiorcę do skorzystania z oferowanej mu usługi. Copywriter zajmuje się się tworzeniem treści umieszczanych bezpośrednio na danej stronie internetowej, jak i poza nią. To mogą być wszelkiego rodzaju opisy produktów, czy usług, slogany reklamowe, jak również różnej długości artykuły dotyczące konkretnej dziedziny. Dobrze napisana treść nie tylko ułatwi pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, ale będzie również atrakcyjna dla samego odbiorcy, o którego uwagę owa treść ma zabiegać. Zaś uwaga danego internauty może przełożyć się na zakup produktu lub skorzystanie z usługi oferowanej na stronie.
W skrócie Content Marketing zajmuje się opracowaniem strategii marketingowej, zaś Copywriting odpowiedzialny jest za tworzenie treści spełniających kryteria tej strategii.
Publikacje artykułów na serwisach zewnętrznych
Tworzenie treści, na temat firmy, czy produktu, które docelowo mają zostać umieszczone poza stroną internetową firmy może pomóc zarówno w przyciągnięciu klientów, jak i w samym pozycjonowaniu witryny w wyszukiwarce. To właśnie do copywritera należy zadanie stworzenia interesującej i angażującej zawartości. Dzięki odpowiednio przygotowanej i opublikowanej treści (umieszonych na blogu, forach lub innego typu serwisach internetowych) odbiorca może poczuć zainteresowanie daną marką, co wygeneruje dodatkowy ruch na stronie. Zaś dzięki linkom zewnętrznym, witryna stanie się bardziej wartościowa dla algorytmów Google, co przełoży się na lepsze pozycjonowanie jej w wyszukiwarce.
Kampania natywna jako skuteczna forma reklamy
W ramach strategii Content Marketingowej może być realizowana reklama natywna. Jest to nieinwazyjna forma reklamy stanowiącej integralną część treści medialnych. Reklama natywna występuje poza środowiskiem marki, mogą to być na przykład strony wydawców, czy witryny niezależnych blogów. Czytelnik lub wid danej reklamy powinien mieć poczucie, że ma do czynienia nie tyle z reklamą, a z wysokiej jakości treścią, która dostarcza mu wartościowych i interesujących informacji. Wiadomości promocyjne mają być jedynie subtelnym uzupełnieniem treści, w taki sposób, by po usunięciu wzmianek reklamowych odbiorca nic nie tracił.
Internauci są coraz bardziej wyczuleni na reklamy. Wszechobecne banery reklamowe oraz wyskakujące okienka skutecznie zniechęcają do jakiejkolwiek formy promocji produktu. Dlatego, że reklama natywna jest nieinwazyjna, współistnieje z otoczeniem i niczego nie narzuca odbiorcy - nie zniechęca do siebie. Jej zadaniem jest uświadomić czytelnika o marce, a nie jedynie nakłonić go do skorzystania z oferty. To właśnie dlatego taka forma promocji coraz częściej okazuje się skuteczna.
Artykuł natywny, a artykuł sponsorowany
Nie należy jednak mylić artykułu sponsorowanego z artykułem natywnym. Mimo, że te dwie formy są do siebie podobne, trzeba pamiętać że reklama w artykule natywnym jest bardzo subtelna, nieraz nawet niezauważalna. Tekst sam w sobie powinien prezentować wartość merytoryczną, a w przypadku usunięcia treści reklamowej, tekst nie zmieni swojej jakości i będzie równie atrakcyjny dla odbiorcy. Z kolei artykuł sponsorowany nastawiony jest bardziej na zareklamowanie konkretnego produktu, treści reklamowe są o wiele bardziej widoczne, zaś treść merytoryczna odnosi się zazwyczaj do reklamowanej treści.
Wizytówki NAP
Wizytówka NAP (z and. Name, Adress, Phone) - są to informacje o danej firmie oraz jej ofercie. Zawierają takie dane jak: nazwę firmy, adres oraz dane kontaktowe. W skrócie jest to internetowa wizytówka firmy, która powinna być cyfrowym odpowiednikiem swojego fizycznego pierwowzoru. Wizytówki firm online powinny stanowić integralną część kampanii reklamowej, gdyż są sposobem na pozyskiwanie linków zwrotnych niezbędnych do budowania wartości witryny w wyszukiwarkach.
Wizytówki NAP pomagają głównie w pozycjonowaniu lokalnym i pozyskiwaniu klientów z najbliższego regionu.
Zalety i korzyści Marketingu Szeptanego
Buzz Merketing, czyli inaczej Marketing Szeptany, to kolejna forma marketingu, która zyskuje na popularności wraz z rozwojem Internetu. Jej założenia są dość proste - mają wywołać dyskusje na temat produktu wśród potencjalnych konsumentów, a w efekcie wzbudzić ich zainteresowanie firmą lub nawet zakup produktu lub usługi. Marketing szeptany z powodzeniem można prowadzić na różnego rodzaju forach, blogach, czy mediach społecznościowych. Ta forma reklamy daje możliwość dotarcia do dużej ilości potencjalnych klientów, a przy tym wymaga stosunkowo niewielkiego nakładu pracy, która może zwiększyć ruch na stronie i przełożyć się na zyski finansowe.
Chcesz zapoznać się z ofertą sprawdź pirmedia.pl
Komentarze